מדריכים
  המדריך למכירת דירה
  המדריך לשוכר דירה
  המדריך לרכישת דירה מיד שניה
  איך לבחור הלוואת משכנתא
  כללים ברכישת דירה בעזרת תיווך
  אז כמה זה עולה לנו- מחיר הדירה הכולל
  מסלולי הלוואת משכנתא
  זהירות- זיכרון דברים
  מס רכישה
  בדיקת זכויות הקניין בטרם רכישת דירה
  מה עושים במועד קבלת הדירה
  בדיקות בועדות תכנון ובניה
  לקנות דירה או לשכור
  איך למצוא את הדירה הנכונה
  הבנק למשכנתאות- מסמכים נדרשים
  בתים משותפים- מידע שחשוב לדעת
  הערת אזהרה בטאבו וחשיבותה
  המדריך למשקיע בנדל"ן
  המדריך לרוכש דירה מקבלן
  המדריך להתחדשות עירונית
המדריך לרכישת דירה מיד שניה
כללים ברכישת דירה בעזרת תיווך

בארצות הברית נהוג להשתמש בשירותי תיווך בצורה כמעט גורפת באופן בו למעלה מ- 75% מהעסקאות לרכישת דירות מתבצעות באמצעות מתווכים. המצב בישראל שונה שכן רק כ- 25% מהעסקאות נסגרות באמצעות מתווכים.
 
כיום במדינת ישראל ישנם כ- 11,000 מתווכים פעילים שרשומים אצל רשם המתווכים שהינו הגוף שאחראי על המתווכים. תוכלו לבדוק אצל רשם המתווכים באמצעות האינטרנט או הטלפון באם אדם המציג את עצמו כמתווך, הנו מתווך בעל רישיון תיווך בפועל. במידה והמתווך אינו בעל רישיון בתוקף אין חובה לשלם דמי תיווך.
 
בשנת 1997 חוקק חוק המתווכים במקרקעין על מנת לעשות סדר בענף שכל אדם יכל לעסוק בו עד אז ללא רישיון, זאת בעקבות ריבוי תלונות של אזרחים כנגד מתווכים ובעיקר תלונות של אוכלוסיות חלשות כגון עולים חדשים שאי הכרת השוק בישראל נוצלה ע"י המתווכים דאז לגרוף סכומים גבוהים על גבם של העולים לעיתים ללא הצדקה.
 
כפי שתכף תבינו חלות על המתווכים חובות רבות המוסדרות בחקיקה על מנת להגן עליכם הצרכנים מפני כוחם העדיף ועל מנת לאפשר לכם למצוא עסקאות טובות בעזרת המתווכים.
 
התעריף של דמי התיווך לא הוסדר עד היום בחקיקה, אם כי נהוג כיום כי עבור עסקת מכר דירה גובה המתווך סך של 2% בתוספת מע"מ מכל צד אותו הוא מייצג. התעריף בהשכרת דירות עומד על חודש דמי שכירות לכל שנת שכירות. אם תתמקחו תעריף זה יורד ולעיתים מגיע גם ל- 1% בלבד.
 
בעסקת תיווך חלה על המתווך חובה להחתים אתכם על טפסים, שאם לא כן לא יהיה זכאי על פי חוק לגבות את דמי התיווך. הטפסים יחתמו באחת משתי האופציות:
 
  1. הסכם הזמנת שירותי תיווך- מדובר בהסכם המסדיר את השירות שאתם מבקשים מהמתווך וכולל בתוכו את פרטי המתווך והפרטים שלכם, מחיר מבוקש, סוג דירה מבוקשת, שיעור דמי התיווך שישולמו במידה ותיסגר העסקה ועוד. במידה ואתם רוכשים, אז לפני כל הצגת דירה ספציפית יחתים אתכם המתווך בנוסף על פרטי הדירה.
 
  1. הסכם בלעדיות- נהוג בעיקר בפעולת תיווך מול מוכרים של דירות הנותנים למתווך את הבלעדיות במכירת הדירה.
 
המשמעות בפועל של חתימה על הסכם בלעדיות והחיסרון שלה כלפיכם כמוכרים הנה שבתקופת הבלעדיות אם הדירה תימכר, הדבר יזכה את המתווך בדמי תיווך גם אם הוא לא היה זה שהביא את הרוכשים.
 
היתרון במתן בלעדיות למתווך בכך שכאב הראש שבמכירת דירה, מאות שיחות טלפון, עלויות פרסום ושיווק והצגת הדירה עוברים מכם אל כתפיו של המתווך, שלא בטוח שיצליח למצוא לכם קונה לדירה ולא יקבל את החזר השקעתו אם הדירה לא תימכר.
 
להסכם הבלעדיות מצורף נספח במסגרתו על המתווך להתחייב לפעולות שיווק שעליו לבצע בתקופת הבלעדיות. כמוכרים אם אתם מתכוונים לחתום על בלעדיות תדאגו כי המתווך יתחייב לפעולות רבות ככל האפשר.
 
תקופת הבלעדיות המקסימלית הקבועה בחוק הנה חצי שנה. אם מתווך לא הצליח להביא לכם קונים במשך זמן זה, תנו למתווכים אחרים לעבור בשבילכם.
 
אם לא נרשם בהסכם הבלעדיות משכה, מסתיימת הבלעדיות על פי חוק לאחר 30 יום.
 
אם המתווך לא ביצע בתוך תקופת הבלעדיות את פעולות השיווק הנדרשות בנספח, תסתיים תקופת הבלעדיות לאחר 1/3 מהזמן שהוגדר בהסכם הבלעדיות. כך לדוג' אם התחייבתם לבלעדיות של חצי שנה, תסתיים הבלעדיות תוך חודשיים בלבד.
 
עליכם לשלם את דמי התיווך עם חתימת חוזה. גם אם החוזה לא יצא בסופו של דבר לפועל עדיין למתווך הזכות לקבל את כספו ואם כבר קיבל לא להחזיר, שכן הדבר מחוץ לשליטתו.
 
אסור למתווך להשתתף בעריכת מסמכים בעלי אופי משפטי כמו זיכרון דברים או חוזה. ומתווך שעושה זאת מסתכן בכך שלא יהיה זכאי לשכר טרחה ובנוסף עלול לעמוד לדין פלילי וצפוי לקנס ושלילת רישיון. סעיף זה בחוק בא להגן עליכם הצרכנים שכן האינטרס הברור של המתווכים הנו שיחתם חוזה, על מנת שתקום להא הזכאות לשכר טרחתם. לכם ציבור הרוכשים והמוכרים חשוב לקבל יעוץ מעו"ד בטרם חתימה על זיכרון דברים ועל חוזה, על מנת שתדעו לאן אתם נכנסים והכי חשוב, תהיה לכם אחריות על העסקה אם משהו משתבש.

* שם פרטי:   * שם משפחה:
שם חברה:     טלפון:
  פקס:   * דוא"ל:
  הודעה:
   
 הצטרף למאגר הלקוחות
אזורים:
תחומי עניין:
חוזים
קבלת מידע נוסף