מדריכים
  המדריך למכירת דירה
  למכור קודם או לקנות
  כיצד תמכרו לבד את דירתכם
  למה להשתמש בשירותי מתווך במכירת הדירה
  חובות המתווך כלפי המוכר בדירה שבתיווכו
  כמה מס נשלם בעת מכירת הדירה
  על מה כדאי למוכרים להקפיד בחוזה המכר
  דגשים למועד מסירת החזקה בדירה
  המדריך לשוכר דירה
  המדריך לרכישת דירה מיד שניה
  המדריך למשקיע בנדל"ן
  המדריך לרוכש דירה מקבלן
  המדריך להתחדשות עירונית
המדריך למכירת דירה
חובות המתווך כלפי המוכר בדירה שבתיווכו

בארצות הברית נהוג להשתמש בשירותי תיווך בצורה כמעט גורפת באופן בו למעלה מ- 75% מהעסקאות לרכישת דירות מתבצעות באמצעות מתווכים. המצב בישראל שונה שכן רק כ- 25% מהעסקאות נסגרות באמצעות מתווכים.
 
כיום במדינת ישראל ישנם כ- 11,000 מתווכים פעילים שרשומים אצל רשם המתווכים שהינו הגוף שאחראי על המתווכים. תוכלו לבדוק אצל רשם המתווכים באמצעות האינטרנט או הטלפון באם אדם המציג את עצמו כמתווך, הנו מתווך בעל רישיון תיווך בפועל. במידה והמתווך אינו בעל רישיון בתוקף אין חובה לשלם דמי תיווך.


חוק המתווכים
בשנת 1997 חוקק חוק המתווכים במקרקעין על מנת לעשות סדר בענף שכל אדם יכל לעסוק עד אז ללא רישיון, זאת בעקבות ריבוי תלונות של אזרחים כנגד מתווכים ובעיקר תלונות של אוכלוסיות חלשות כגון עולים חדשים שאי הכרת השוק בישראל נוצלה ע"י המתווכים דאז לגרוף סכומים גבוהים על גבם של העולים לעיתים ללא הצדקה.
 
כפי שתיכף תבינו חלות על המתווכים חובות רבות המוסדרות בחקיקה על מנת להגן עליכם הצרכנים מפני כוחם העדיף ועל מנת לאפשר לכם למצוא עסקאות טובות בעזרת המתווכים.
 

השתתפות מתווך בעריכת מסמכים בעלי אופי משפטי
אסור למתווך להשתתף בעריכת מסמכים בעלי אופי משפטי כמו זיכרון דברים או חוזה. ומתווך שעושה זאת מסתכן בכך שלא יהיה זכאי לשכר טרחה ובנוסף עלול לעמוד לדין פלילי וצפוי לקנס ושלילת רישיון. סעיף זה בחוק בא להגן עליכם הצרכנים שכן האינטרס הברור של המתווכים הנו שיחתם חוזה, על מנת שתקום להא הזכאות לשכר טרחתם. לכם ציבור הרוכשים והמוכרים חשוב לקבל יעוץ מעו"ד בטרם חתימה על זיכרון דברים ועל חוזה, על מנת שתדעו לאן אתם נכנסים והכי חשוב, תהיה לכם אחריות על העסקה אם משהו משתבש.


חובת גילוי עניין אישי
במידה ולמתווך יש עניין אישי בנכס שאתם מוכרים, עליו לגלות לכם בטרם תחילת העבודה ולקבל את הסכמתכם בכתב, שאחרת ייחשב כמי שמפר חובתו כלפיכם.

חובת הגינות וזהירות
אם המתווך יודע מכם פרטים אישיים כמו לדוג' שאתם מתגרשים, אסור לו לגלות לקונים אלא אם קיבל לכך את הסכמתכם.
 
 
תעריף דמי תיווך
התעריף של דמי התיווך לא הוסדר עד היום בחקיקה, אם כי נהוג כיום כי עבור עסקת מכר דירה גובה המתווך סך של 2% בתוספת מע"מ מכל צד אותו הוא מייצג. אם תתמקחו תעריף זה יורד ולעיתים מגיע גם ל- 1% בלבד. התעריף בהשכרת דירות עומד על חודש דמי שכירות לכל שנת שכירות.
 

מועד תשלום דמי התיווך
עליכם לשלם את דמי התיווך עם חתימת חוזה. גם אם החוזה לא יצא בסופו של דבר לפועל עדיין למתווך הזכות לקבל את כספו ואם כבר קיבל לא להחזיר, שכן הדבר מחוץ לשליטתו.
 
 
דירטיפ: בעסקת תיווך חלה על המתווך חובה להחתים אתכם על טפסים, שאם לא כן לא יהיה זכאי על פי חוק לגבות את דמי התיווך.

 

הסכם הזמנת שירותי תיווך
מדובר בהסכם המסדיר את השירות שאתם מבקשים מהמתווך וכולל בתוכו את פרטי המתווך והפרטים שלכם, מחיר מבוקש, סוג דירה, שיעור דמי התיווך שישולמו במידה ותיסגר העסקה ועוד.
 
 
הסכם בלעדיות
נהוג בעיקר בפעולת תיווך מולכם המוכרים של דירות הנותנים למתווך את הבלעדיות במכירת הדירה. המשמעות בפועל של חתימה על הסכם בלעדיות והחיסרון שלה כלפיכם כמוכרים הנה שבתקופת הבלעדיות אם הדירה תימכר, הדבר יזכה את המתווך בדמי תיווך גם אם הוא לא היה זה שהביא את הרוכשים. היתרון שלה בכך שכאב הראש שבמכירת דירה, מאות שיחות טלפון, עלויות פרסום ושיווק והצגת הדירה עוברים מכם אל כתפיו של המתווך, שלא בטוח שיצליח למצוא לכם קונה לדירה ולא יקבל את החזר השקעתו אם הדירה לא תימכר.